A hangtálak története több ezer évre nyúlik vissza. A hangtálak egyfajta bronz ötvözetből készült tálak, gyönyörűen rezgő, egyedien különleges hangot adnak ki.

A harangok, a hangtálak és a gongok nagyon különleges helyet foglalnak el az emberiség történetében. Több ezer évre visszamenőleg a Himalája környékén, Ázsia különböző régióiban voltak megtalálhatóak, de az egyiptomi és a perzsa civilizációk is ismerték.

A hangtál egy tál formájú harang, s hozzá hasonlóan csengő hangot ad ki. Akkor szól a legjobban, ha a peremén puha párnázott ütővel ütik gyengéden, de megszólaltatható fa vagy finom bőrrel bevont ütővel is. A perem szélét körkörös mozdulattal dörzsölik, így egyfajta folyamatos „éneklő” hangot produkál. Ezért nevezik éneklő tálnak (Singing bowl) is.

A harang az egyetlen olyan vallási rituális hangszer a világon, amit szinte minden nagy vallási felekezetnél megtalálunk több ezer évre visszamenőleg.
A hangtálak készítése és használata több mint 5000 évre nyúlik vissza. A bronzkori kézművesség töretlen hagyományának mai napig fennmaradt maradványai ezek a tálak. Egyedülálló hangjuk, nyugtató rezgésük által az elmúlt évtizedekben világszerte rohamosan terjednek.

1. A hangtálak “működése”

Amikor egy jó minőségű, hangterápiás célokra is alkalmas hangtálat fából készült puha végű ütővel megszólaltatunk, hallhatjuk a harmonikus felhangok gazdag keverékét, amik közvetlen hatással vannak egész testünkre. Ezek a rezgések megváltoztatják a teret, az elmét és az időt. A testben végigfutó energiák a meridián vonalakon keresztül eljutnak a test minden pontjára. Majd elkezdik harmonizálni a szervezet 7 nagy energia elosztó központját, a csakrákat.
A többszörös frekvenciájú komplex akkordok és felhangok adják a hangtál karakterének lényegét és esszenciáját.

Ezek az akkordok és tónusok tálanként és méretenként változnak, így mindegyik hangtál nagyon egyedi rezgéssel rendelkezik.

2. A hangtálak mérete, típusa és formája

A hangtálak különböző méretben készülnek. Megtalálhatóak a 4-5 cm átmérőtől kezdve akár az 50-60 cm feletti méretig.

Különböző típusú és formájú hangtálak léteznek. Az egyes kultúrák ugyanis megalkották a sajátos típusokat és formákat. A hangtálakat indiai nevükön nevezhetjük, például Jambati “nagy tálnak”, Thadobati “egyenes falu tálnak”, Manipuri “lapos tálnak”, Lingham-nak – csúcsos az alján, Pedistal – talpas tálnak, vagy Ultrabhati-nak, Mani-nak, stb.

3. A hangtálak eredete, elterjedése

Az évszázadok folyamán a hangtálak szorosan összekapcsolódtak a buddhizmussal. Széles körben használták őket adományok gyűjtésére, étkezésre, ételek hordozására és tárolására. A családi otthonokban a háztartások mindennapjaiban éppúgy megtalálható volt, mint rituális tárgyként a mindennapi imádságok alkalmával, és a meditációs gyakorlatokat elősegítő zenei hangszerként is használták.

A hangtálak leginkább ott terjedtek el, ahol a buddhizmus virágzott. Sokan úgy gondolják, hogy Tibet a hangtálak szülőhazája, ezért Tibeti hangtálaknak is nevezik. Valójában nem Tibetből származnak, és sajnálatos módon ott ez a tudás teljesen ki is halt. Tibetben régóta nem készítenek már hangtálakat és az üzletekben sem lehet kapni.
A hangtálak ma több országban az élő ősi hagyomány részét képezik, főleg Indiában, Nepálban, Kínában, Japánban, Koreában és Vietnámban használják őket.

Manapság a himalájai hangtálak lettek a világ egyik legnépszerűbb hanggyógyító és hangterápiás eszközei. Ezeket a személyes jólét, egészségmegőrzés céljával illetve mély meditációs állapot megtapasztalásának érdekében használnak.

4. A hangtálak készítése

Egy jó minőségű hangtál készítésének az alapja a fémötvözet, az elkészítési technika és eljárás. Nagymértékben befolyásolja a hangtálak hangját a tál alakja és a formája, a tál falának vastagsága, a tál szélének, az “ajaknak” a peremvastagsága és az életkora. Ezek a fizikai tulajdonságok együtt alkotják a hangtál egyedi minőségét és különleges hangzását.

A hangtál kerek, öblös alakja rezonáló kamrát hoz létre, hasonlóan a dob testéhez, ami visszhangot ad. Peremének alakja, formája és vastagsága megváltoztatja a hang magasságát és időtartamát. Minél vastagabb egy tál széle, annál magasabb frekvencián és sokkal tovább rezeg.

4.1. Hangtálak régen és most

Az antik, régi hangtálak általában szebben, gazdagabban szólnak mint az újabbak. Ez a bronz öregedési folyamata során bekövetkező változások miatt lehetséges, illetve a régi mesterek kifinomultabb és szebb munkát végeztek mint utódaik. Természetesen egy jó minőségű mai hangtál is szólhat tökéletesen, egy rossz minőségű antik hangtál pedig kevésbé szépen.

Hangtál vásárlásakor fontos meghallgatni és élőben is megtapasztalni azt, hogy milyen a tál rezgéseinek minősége, illetve mennyi ideig szól és rezeg. A rossz minőségű tálak törött és zörgő hangokat adnak ki, nem megfelelő hangerővel, illetve gyorsan halványuló hangrezgésekkel.
A jó minőségű hangtálak a megszólaltatásuk után minimum 2-3 percig is kell, hogy szóljanak és rezegjenek.

Az eredeti hangtálakat kézi kalapálású technikával készítették egy igényes és nagyon kifinomult ősi kézműves tudás révén. A hangtálak elkészítése nagyon kemény fizikai munkát, és akár több napot is igénybe vevő legalább 4-5 fős csapatmunka.

4.2. Bronzötvözet – Bell Metal

Több ezer éve az ón volt az egyike azoknak a fémeknek, amit meg tudtak munkálni a nagyon alacsony olvadási pontja miatt. A réz pedig a másik. A két fém ötvözésével alakult ki a bronzötvözet. Innentől számítják a bronzkor kezdetét. Ezt a fajta réz-ón ötvözetet használták évezredeken keresztül a harangok családjába tartozó hangszerek készítéséhez, harangokhoz, a hangtálakhoz, a gongokhoz és cintányérokhoz. Az ötvözet összetétele: 78-80% réz és 20-22% ón. Ezt a fajta fém összetételt nevezték régen Bell Metal “Harang ötvözetnek”, ugyanis ennek a speciális ötvözetnek van a legjobb rezgési tulajdonsága. Az ebből a bronzötvözetből készült harangokat a mai napig megtaláljuk a nagyobb vallásokban, a Hinduizmus, a Buddhizmus és a Kereszténység szentélyeiben, templomaiban. A hangtálakat is ugyanebből az ötvözetből készítették és készítik napjainkban is kézzel kalapált technikával.

4.3. Sárgaréz ötvözet és nagyüzem

A gépi készítésűek azonban már az olcsóbb sárgaréz ötvözetből készülnek. A réz és cink ötvözetéből készült hangtálak hangja tompa, nem szól olyan szépen, és nem rezeg olyan sokáig, mint a hagyományos bronzötvözet. A beszerzési áruk sokkal olcsóbb és a gépi megmunkálásuk is könnyebb.

A legtöbb ma kapható hangtál sárgaréz ötvözetből készül, gépi préseléses vagy formába öntött nagyüzemi módszerekkel. Az elmúlt két évtizedben megnövekedett kereslet miatt a nyereség növelésének érdekében mára szinte bármilyen olcsó fém ötvözetből (például alumínium keverékből) készítenek hangtálakat.
Itt nem a hangtál rezgése és minősége a fontos, hanem hogy minél olcsóbban tudják előállítani. Az ilyen gyengébb minőségű hangtálakat szokták színesre festeni vagy mantrákat rávésni, ezzel kompenzálva a gyenge minőséget.

5. Honnan tudjuk megállapítani, hogy melyik a jó minőségű hangtál?

A jó minőségű hangtálakat a többi hangszertől az különbözteti meg, hogy nem csak egy alaphangja van, hanem három vagy négy harmonikus felhang is hallható. A hangtál alaphangja a legmélyebb hallható hang. Ez a rezgés (HZ-Hertz) attól függ, hogy mekkora a hangtál mérete. A felhangok pedig a magasabb rezgéstartományba tartozó -HZ- hangrezgések tartományában hallhatóak. Az alaphang rezgésszámának magassága változhat, a nagy hangtálak mély és dübörgő hangjától kezdve a magas hangú kisebb tálak csilingeléséig.

Az alaphangot tekintik az első harmonikusnak, a második harmonikus egy oktávval magasabb, a harmadik két oktávval. Néha még egy negyedik, ötödik és hatodik harmonikus hangrezgés is hallható.
Általában még más frekvenciák is megtalálhatók, de ezek a normális emberi fül hallási tartományán kívül esnek vagy keverednek a többi hanggal, ezért az emberi fül számára nem érzékelhetők. Egy jó minőségű hangtálban akár hat hangszín is mérhető spektrográfiai műszerekkel.

Az egyszerre hallható mély alaphang és a magasabb szintű felhangok sokaságának keveredése teszik annyira egyedivé a hangtálak hangját.

6. A jövő

A különféle frekvenciák és rezgések egymással történő rezonálása harmonikus hatással van az elménkre és a szívünkre. Más hangszer nem képes arra, amit egy jó minőségű hangtállal el lehet érni. Ezt a rezgéstartományt és minőséget csak az eredeti tradíciókat követve, kézzel kalapácsolt technikával készült bronztálak tudják produkálni.
Sajnos ez a kifinomult tudás is kiveszőfélben van. Mára egyre kevesebb azoknak a mester embereknek a száma, akik ezt művelik. Egyre nehezebb jó minőségű, hangterápiás célokra is alkalmas hangtálakat beszerezni, ezért a tradicionális készítésű tálak ára magasabb lesz. Pár éven belül pedig el fogják érni a ma kapható antik hangtálak árszintjét.